Monday, May 8, 2017

Inventori Hidupan Liar Di Hutan Simpan Kekal Bukit Bauk, Dungun

Assalamualaikum awak.

Renjer yang gagah perkasa walapun injured. Haha


Aku baru je balik dari Dungun. Ada kerja masuk hutan kat sana. Tak tahu le, nak update macam mana ni. Nak bubuh gambar je ke, atau nak tulis karangan, hahaha.

Ok lah, kita buat intro dulu lah ye. Untuk makluman awal, just nak bagitahu, aku dah lama tak masuk hutan. Hutan yang aku maksudkan ni, hutan tebal macam Taman Negara ye. Method masuk hutan yang aku maksudkan ni pun, ialah masuk hutan style trekking. Bawak haversack berat tu, bekalan makanan, hammock, flysheet, untuk kau tidur dalam hutan tu. Selama tak masuk ni, setakat masuk hutan kecil-kecil under Selangor ni memang lah aku selalu masuk. Itu pun, tidur kat basecamp dan trekking badan kosong je, bawak parang.

So, kali ni aku minta kat HQ nak masuk balik. Alhamdulillah, takde masalah dan nama aku naik balik untuk program under KBD, HQ. Maka, bermula lah semula aktiviti masuk hutan aku pada 17 April 2017 yang lepas.

Whole team.


Ha..ni group aku. Masuk ikut Bukit Bauk.

Tak ku sangka, 21 April 2017, itu lah tarikh keramat aku jatuh dalam hutan. Jatuh bangun perkara biasa. Tapi ini jatuh dan injured, beb. Meletup tempurung lutut aku. Berdengkot-dengkot aku jalan dalam hutan tu ha. Sakit dia tak payah lah dikata. Group member aku siap offer nak buat stretcher, tapi aku tolak cara baik. Bukan sombong tak nak orang bantu. Tapi aku tau azab bawak orang kat stretcher ni macam mana, sebab aku pernah rasa dulu masa Ikhtiar Hidup kat Kuala Koh. Fuhhh...penat woih :p

Few hours before jatuh. Masa ni jam 12 tengahari kot. Berehat sebentar,


Ko tengok lah gaya renjer sejati ni :p


Pagi sebelum jatuh. Masa ni dah siap packing khemah semua. Tinggal nak gerak je untuk second basecamp.


Haversack 60kg kat belakang aku gagah bawak sendiri. Jalan dengkot-dengkot pun takpe, sebab member sudi tunggu. Tapi aku cuak jugak la, takut tak sempat cari basecamp sebab jam pun dah tunjuk hampir pukul 5 petang. Dalam hutan kau jangan buat main. Lebih cepat gelap sebab pokok banyak kan. Nak cari punca air lagi, nak pasang hammock lagi. Azab beb..azab...

Macam mana ye aku boleh jatuh? Ha, mari aku cerita. Boleh jadi pengajaran buat korang jugak ni. Masa tu, kami berjalan menuruni bukit. Aku orang ketiga dalam line. Tak ku sangka, tanah yang ku pijak rupanya timbunan jaun mati dan di bawahnya ada akar berselirat. Tenggelam je kaki aku dalam daun tu, hujung jari tersangkut kat akar pokok. Maka, tersembam lah aku ke hadapan, sambil beban di belakang turut menyumbang kepada kejatuhan. Hahahaha :D

Pergh...gambar 2007 ngan 2017 lah beb. Haversack sama, orangnya pun sama. Aku sayang haversack aku, kiki.


Masa jatuh tu, aku boleh dengar bunyi meletup kat tempurung lutut. Lepas dah buka beg, aku cuba berdiri sendiri. Dapat je berdiri, aku jatuh balik. Rupanya kaki kiri aku tak boleh berdiri tegak. Kaki aku longlai tiba-tiba. Makanya berdiri lah aku dengan kaki kanan je. Sambil tu, aku cuba hayun-hayunkan kaki kiri aku ke belakang dan hadapan. Lepas tu terdengar semula bunyi meletup. Macam tempurung lutut dah balik ke lokasi asal dia :p

Aku cuba berdiri dengan dua kaki semula. Boleh la sikit-sikit. Lepas rehat seketika, aku decide untuk gerak sebab hari makin petang dan kami ada 3 km lagi nak dihabiskan. Fuh, untuk orang injured macam aku, jauhhhh tu...

Setelah cuba bertahan, akhirnya aku terpaksa ekluar hari Ahad tu. Jatuh hari Jumaat. Sabtu cuba bertahan untuk stay. Ahad aku dipaksa keluar walau aku tak rela. Uwaaaa....

Korang tengok lah pagar tu. Dah keluar dari hutan, still ada cabarannya. Kena pan jat pagar. Hahaha.


Team rescue datang jemput aku kat exit Kuala Dungun. Pujuk punya pujuk akhirnya aku tak perlu balik KL. Aku boleh stay kat Terengganu sampai last day supaya aku boleh bantu group aku buat report dan presentation slides. Alhamdulillah....dalam kepala aku sempat jugak fikir pasal sotong celup tepung! Hahahaha..!

Aku stay kat kuartes Perhilitan Kuala Berang. Dari Dungun aku gigih ambil teksi, Bayaran dia RM80 selepas tawar menawar. Aku pejam mata je bayar teksi tu, hahaha. Hope Pengarah aku tak potong la claim ot dan TNT aku. Potong kalu, hati aku terhiris sama, haha.

Sampai Kuala Berang dah malam. Aku pun dah penat. Dengan haversack aku, baju masuk hutan, adidas kampung, parang lagi, so aku memang tak plan nak pergi hospital malam tu. Lepas makan, kami (aku dan Gilmore) terus balik rumah dan zzzz. Sempat jugak la aku selfie kaki aku sekeping gambar.




Esok, lepas sarapan je, aku request Gilmore untuk bawak aku ke hospital. Dia memang incas yang baik. Dengan kelam-kabutnya dia pusing stereng Hilux tu dan aku dengan selambanya berkata, "Rilek Encik. Lagipun hospital sebelah sini". Hahahaha, Gilmore salah jalan daa... Sampai je Hospital Kuala Berang, yang buka cuma Emergency. Sebab cuti umum hari tu, hari perlantikan Agung. Ok lah, daripada tutup langsung kan. Macam biasa, daftar, panggil nama, soal-soal sikit, jumpa doktor, x-ray, jumpa doktor balik, sembang-sembang, ambil ubat. Korang tahu, memang terbaek lah Hospital Kuala Berang! Staf dan doktor dia, kalau lah boleh aku bubuh emoji 'terbaek' tu kat sini, aku bubuh 2 perenggan, kikikikiki!

Tu je lah aku nak cerita. Korang layan gambar ye. Sehingga berjumpa lagi. Oh ye, esok aku ada interview Program Pertukaran Belia Malaysia-Korea. Doakan lah aku berjaya. Ya Allah, jika memang rezeki ku tahun ni, bantu lah aku Ya Allah. Hilangkan lah nervousku. Terangkan lah hati dan otakku. Jangan lah biar aku melalut menyanyi lagu Hang Pi Mana sebagaimana tahun lepas. Amin amin amin Ya Rabbal Alamin...


Sekian, dari si renjer jutawan.
Amoi Eton.

No comments:

Post a Comment