Friday, June 22, 2018

Raya 2018 Yang Terlantar.. Part 1

Alhamdulillah...
Masih hidup dan semakin sihat walafiat, berbanding beberapa hari lepas.

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin aku ucapkan. Setakat ni, ucapan raya dari mulut aku baru berapa kerat orang je yang aku wish.
Bukan apa, keadaan tak mengizinkan aku meraikan hari bermakna ni, pada 1 Syawal baru ni. Aku terlantar sakit, bebbb...uuu uuu uuu...

Alkisah..8 haribulan Jun tu aku berkursus Kataloging di IBD, Lanchang. Lama jugak lah, start 8hb hingga 13hb Jun 2018. Raya jatuh pada 15hb Jun. Ko ghaseee??? Masa dapat surat panggilan kursus tu, aku punyalah kelam kabut sediakan persiapan raya, sebelum bertolak ke IBD. Nasib baik baju raya, langsir raya mak aku, semua sempat aku sediakan. Dah siap semua baru lah aku lega sikit nak kursus. Lega sikit je lah, sebab rupanya Allah ada perancangan lain untuk aku. Mari aku cerita..

Masa kat IBD, semua benda berjalan macam biasa. Kursus, buat kerja, sahur, sungkai, petang rilek, pagi ngan malam buat kerja. Sehinggalah suatu hari, aku rasa nafas aku macam panas sikit, tekak tak berapa nak sedap, tapi badan still ok, boleh jalan and buat kerja. Masa tu hari Isnin, yakni 11hb Jun. Hari Selasa tu still sama, nafas rasa panas semacam. Aku rilek lagi..

Pagi sahur hari Rabu, 13hb Jun, last day dah ni kat IBD. Siang tu ada majlis penangguhan, dan terima sijil. Alhamdulillah aku dapat kategori Cemerlang untuk exam aku. Syukur Ya Allah, adalah jugak peningkatan dalam diri ini berkait pasal katak. Banyak-banyak katak, rupanya ada katak yang sado :p. puii, mengarut tetiba. Masa majlis penangguhan ni, kitaorang buat kat lobi IBD tu je, Takde buat kat dalam bilik mesyuarat atau dewan macam sebelum ni. So, semua orang berdiri santai-santai. Tetibe aku rasa seram sejuk macam nak pitam pun ada. Sijil aku tu aku pass kat Mike, minta dia jagakan kejap. Then aku jalan slow slow ke tandas. Sampai je tandas aku terus duduk atas lantai. Masa tu Ya Allah, aku punyalah tetiba menggigil, badan seram sejuk, tapi berpeluh-peluh. Pastu rasa macam nak muntah, loya semacam. Aduiiii...aku jarang sakit macam ni. Boleh kata dah bertahun dah aku tak jatuh sakit. Lain macam menggigil aku ni. Masa sahur tadi pun, aku dah rasa lain macam. Pastu aku minta panadol kat Amin. Dapatlah sepapan, makan lah aku dua bijik panadol masa sahur tu. Alih alih jam 10 pagi aku dah terduduk kat lantai tandas IBD lah pulak. What happen?

Dah beberapa minit lepas duduk tu, aku ok sikit. So aku pun bangun dan keluar semula untuk join majlis. Lepas tu ambil gambar ramai-ramai dan bersiap untuk balik. Masa nak tunggu Gilmoore tu, aku duduk menepek je kat tangga chalet tu. Berpeluh-peluh, tapi badan menggigil sejuk. Aku tak buang masa, aku bangun dan menapak naik ke atas, cari bilik Mike. Aku tau dia ada kat bilik ngan geng dia. Aku ketuk pintu, masuk and nasib baik ada dorang semua dalam tu berkumpul. Aku minta buah asam jeruk kat Joel. aku tau dia ada benda tu sebab pagi tu dia acah-acah nak bagi aku jeruk even dia tau aku puasa. Saja je ko kan Joel, haha. Dapat je buah asam jeruk tu, aku blah. Aku duduk balik kat bawah, menggigil sejuk tapi happy sebab nak balik rumah, nak balik Bota beraya makan lemang. Tapi Allah jua yang punya segalanya.....

Aku stop jap. Nanti aku sambung part 2. Aku ada appoinment nak buat carbon laser kat spa. Sat ye nnt balik aku sambung.


No comments:

Post a Comment