Friday, September 2, 2016

Kem Kesedaran Alam Sekitar Negeri Selangor (KEKAS) 2016 - Part 1

Alhamdulillah syukur...

Dapat jugak aku konvo kursus KEKAS 2016 ni. Konvo? Hahahaha :D

Satu program anjuran Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) dan SUK. Program ni bermula 27 Ogos 2016 hingga 30 Ogos 2016, yakni 4 hari 3 malam. Dan berlangsung di Nur Lembah Pangsun (NLP). Tempat yang aman damai namun tak mengujakan aku, mungkin sebab aku dah biasa dengan persekitaran hijau sebegitu, al maklum...kerja renjer khennn... hahaha :D. Tapi tapi tapi, aku start teruja dengan NLP bila.... Nanti aku sambung cerita tang itu.

Dari hujung (hujung mana, ko teka sendiri, haha) Pn. Nurul, Azzyati, Amoi Kihut, dan Pn. Khadijah

Aku dan kawan-kawan pejabat gerak ke SUK jam 9 pagi macam tu. Sampai je SUK Dewan Annex, kami sign-sign macam artis (uhuk) then dijemput untuk sarapan. Sarapan mee goreng dan air kotak. Aku tak berapa gemar makan mee minyak awal pagi, tapi takpe takde masalah kalau itu yang dihidangkan. Aku makan sikit buat alas perut.

Tunggu punya tunggu akhirnya kami naik bas ramai-ramai dan bergerak ke Nur Lembah Pangsun. 

Tentatif program sepanjang Kekas 2016. Patutnya ada paint ball, tapi ditukar kepada wall climbing. What the dot dot dot

Korang boleh tengok ye dalam jadual kursus tu, aktiviti memang pack tapi percayalah, pengisian program tidak mengecewakan. Thumbs up juta juta aku bagi pada Urusetia dan penganjur program. Pada asalnya juga, ada program paint ball. Dan aku akui, program ini lah yang betul-betul menjadi penyebab kenapa aku sudi join kursus Kekas ni even perkataan mendaki Gunung Nuang agak mengerikan aku. Tapi di saat akhir, paint ball ditukar kepada wall climbing. What the dot dot dot sekali lagi...


Program dimulakan dengan Ice Breaking dan sedikit LDK. Kali ni ada seorang pakcik yang introduce diri dia sebagai Pak Uda. Sumpah..! Pak Uda memang sempoi. Dari mula program sampai ke petang, aku memang tak kering gusi. Ketawa sakan macam dah gila, lepas tu sebelah malam pandai pulak aku sakit kepala plus nak muntah. Choiii...ngengade!


Sebelah malam, ada program Night Walk. Aku ni masa baca nama aktiviti night walk ni, aku imagine kami dibawa berjalan-jalan di waktu malam dan mneghayati bunyi fauna atau haiwan-hawain nocturnal. Masa ni aku memang dah lembik sikit sebab nak muntah tak keluar-keluar, sakit kepala mencucuk-cucuk. Sakit kepala tu nasib baik dah kurang sebab makan panadol Durra bagi.

Masa taklimat program ni, kami diberitahu oleh urusetia, setiap orang akan dilepaskan one by one. Di setiap hentian akan ada urusetia yang dah ready tunggu kat situ. Sampailah giliran aku. Aku bantai jalan je sampai tak sedar aku dah terlajak rupanya. Kah kah kah! Urusetia tu pun satu...ko dah pakai baju gelap, duduk kat kawasan gelap, apa kau expect dari aku yang rabun ni dik oii... Urusetia tu jerit panggil aku... "Kak, sini kak..!" Laju je aku brek kaki, patah balik. Laaah, ada orang rupenye. Hehehe.

Dia bawa aku ke satu kawasan dan bagitahu suruh aku pegang je tali tu. Dalam hati aku...laaa, ini macam program yang kami biasa buat masa PPBD. Adoi la, dalam pening-pening tu, aku follow je la tali tu. Memandangkan aku sorang-sorang je masa tu, aku jalan slow-slow je sambil lihat sekeliling. Aku perhati tanah, ada something yang seakan glow in the dark. Mulanya aku sangka itu kunang-kunang or kelip-kelip. Tapi benda tu tak terbang lepas aku kuis-kuis dengan kaki. Nak kata paku bumi, tak juga, sebab paku bumi jenis melata atas tanah dan banyak. Hurmm... aku terus jalan. Sampai lah aku rasa penat dan aku berhenti sekejap. 

Sambil tangan sebelah pegang tali, aku lepak kat satu pokok ni sambil menyandar. Aku pejam mata dan fokuskan pada pendengaran je. Aku dapat dengar bunyi orang bercakap kat sebelah atas. So aku assume kat atas aku tu lah tanah lapang, as mentioned by urusetia sebelum ni. Aku buka mata dan tengok sekeliling aku. Thanks Allah...aku tak nampak hantu masa aku mengada-ngada tengok keliling masa tu. Kui kui kui :) Masa aku tengah rilek-rilek tu lah, aku tiba-tiba rasa ada sesuatu berjalan dengan pantasnya menuju ke arah aku! Tali yang aku pegang bergegar-gegar! Ada ada bunyi rumput kering bergeseran!

Rupa-rupanya group member daaa..... Hahahaha! Punyalah laju dia jalan dari bawah tu, cepat benor ko sampai, Azlan! Nampak sangat takut ngan gelap, hahahaha :)

Aktiviti malam tu berakhir dengan cemerlang. Agak lama kami stay kat tanah lapang atas bukit tu. Aku ngan Durra asyik bersembang sampai aku lupa nak baring-baring tengok langit, tengok bintang. Sesuatu yang aku dah lama idam nak buat, namun dah bertahun tak tertunai. Boleh kata suasana malam tu baik sekali. Boleh kata aku ralat sedikit. Tapi tak apa, sembang dengan Durra pun best jugak. Best best!

Porgram hari ke-2, aku sambung di entry seterusnya. Kali ni aku nak cerita pasal group member aku pulak. 
  • Muhammad aka Tok Penghulu ~~ yang ni, korang wajib baca, sebab ini antara yang special
  • Durra
  • Zaimi MDKL
  • Azlan MBSA
  • Adam Perhutanan
  • Nazmi LUAS (kot, aku lupa lah pulak, kikiki. Sorry Ayin)

Peserta KeKAS 2016. Semuanya super ohsem!


Wassalam,

Renjer Jutawan




No comments:

Post a Comment