Tuesday, September 20, 2016

Surat daripada Ketua Pengarah

Alhamdulillah. Pagi ni masih diberi kesempatan untuk menulis di blog yang tak seberapa ni.

Pagi ni masuk kerja, ofis agak sunyi (teramat sunyi sebenarnya, huhu..).
Kawan-kawan ramai yang masuk hutan, kursus PTM, dan kerja luar kawalan hidupan liar.
Aku? Jadi penunggu ofis la gamaknya, kikiki. Tinggal aku berdua je ngan Justin. Hurm, tak semangat aku nak tengok muka albino Justin. Kah kah kahhh. 



Rutin biasa aku lepas on komputer, aku akan check emel rasmi. Rutin ni dah bertahun aku amalkan selepas hadir kursus anjuran NPC (sekarang dikenali sebagai Malaysian Productivity Corporation, MPC). Dan aku akan login ke dalam emel rasmi aku ni lebih banyak daripada aku login dalam facebook. Ah, poyooo...

Login je dalam emel jabatan, ada dua emel baru aku terima. Satu daripada Bos, arahan untuk bantu siasat dan rakam percakapan OKT. OKT ni aku dah trace sejak bulai Julai lagi. Tapi batang hidung dia memang tak nampak-nampak. Aku dah plan nak pasang khemah depan rumah dia tunggu dia keluar tunjuk muka. Ini lah cabaran seorang Renjer. Bukan kera je yang kau kena jaga. Orang perangai serupa kera pun kau kena ambil perhatian tau. Nampak gayanya, arahan Bos kali ni serius. Baik, Bos. SYMP. Tapi OT dan elaun saya jangan potong ye Bos. Saya buat kerja betul-betul ni, bukan cobaan. Saya tak ngulor, Bos... saya baik orangnye. Arghhhhh, poyo poyo. Depan bos je tunjuk rajin. Siapa yang tunjuk rajin depan bos tu Moi? Kau lah. Kau yang tengah baca blog ni, siapa lagi? hahaha

Emel ke-2, ialah emel dari Ibu Pejabat. Tajuk dia je dah buat aku tertanya-tanya dan perasaan nak baca sangat tu timbul. Eager to read kata omputih. 

Surat Pekeliling Ketua Pengarah Bilangan 1/2016

Ha, apa kau rasa bila baca tajuk macam tu? Untuk makluman awaa, ni surat pertama daripada KP yang baru. KP lama dah pencen. KP baru ni boleh dikatakan muda dan beliau bermula dari bawah. Maksud aku, dia masuk kerja dalam Perhilitan sebagai pegawai biasa. Dan dia buat semua kerja even kerja rencam. Setakat kau masuk hutan sekali dua, lepas tu kau nak sembang kat dia kata dalam hutan tu ada rimau besar gua , sekian trek ni, kau tak payah nak eksen la bhai. Tertelan tenuk kau nanti. 

Selesai sahaja aku baca surat ni, apa yang aku fikir selama ni memang betul. KP baru ni akan bawa Jabatan Perhilitan lebih maju ke hadapan. Dengan perancangan beliau, aku bersemangat semula untuk kerja. Pergh....macam mula-mula masuk kerja lah pulok, haha.

Antara intipati surat ialah:
  1. Integriti ~ hah, siapa kaki makan rasuah tu ha? 
  2. Kecergasan fizikal ~ setiap staf perlu capai BMI yang telah ditetapkan. Salah satu kriteria kenaikan pangkat ialah BMI. Pergh...
  3. Kemahiran komunikasi dalam Bahasa Inggeris ~ ini kacang, bhai... ahahahaha
  4. Menguasai lain-lain bahasa ~ ini terbaik! Wo ai ni. Sarangheyo. Je t'aime. Ich liebe dich. Mahal na mahal kita. Ahahahaha, apasal cakap cintan cintun je ni.
  5. Seni mempertahankan diri ~ masa baca ni, aku tiba-tiba macam lost. haha
  6. Menggalakkan inovasi 
  7. Menggalakkan penulisan saintifik ~ Ya Allah...! Gembira betul aku bila sampai part ni. Selama aku menulis sikit-sikit pasal isu penguatkuasaan dan perlesenan, nampaknya berguna juga segala catatan tu. 
Banyak lagi intipati surat, tapi tak perlu lah aku nyatakan semuanya di sini. Kang tak ada pulak istilah P&C. 

Eh, tetibe ada pulak soalan:"Sayam, ape tu P&C?"
Aku pun jawab, "Abam, P&C tue.... Private & Confidential. Bukannye Pikat & Curi hatinyee.
Ahhh, gedik la kau.

Nah, sayam belanja satu gambar time bujang dulu. Maaf, sayam malu nak tengok kamera. 

Acah-acah baca paper. Taboleblaaa :p


Sekian dulu. Nanti kita sembang lagi ye.
Assalamualaikum.





No comments:

Post a Comment